Naturhistoriska centralmuseet

Elevuppgifter

Nya uppgifter för Naturhistoriska museet och växthusen i Kajsaniemi botaniska trädgård

Vi har slutat med de arbetsboksmässiga penna-papper-uppgifterna. De nya uppgifterna är planerade så, att svaren söks och beskrivs i utställningen eller i växthusen, så att betydelsen framstår främst på arterna och helheterna i utställningen.

Naturhistoriska museet
Växthusen

Naturhistoriska museet

Uppgifterna görs parvis eller i grupper på 3 personer. Varje par eller grupp har en smarttelefon eller en surfplatta att ta bilder och videon med. Många av svaren löses genom att titta på djuren och själv göra slutledningar. Mera fakta om djuren och växterna finns på skyltarna, i häften och i draglådorna. En del av uppgifterna fodrar också egen kreativitet.

Uppgifterna har två nivåer: grundskola och gymnasie. Uppgifterna innehåller mycket textbeskrivning så de tillämpar sig för de som läser flytande.

Uppgifter för grundskolan:

Uppgifter för gymnasiet:

Svar till grundskoleuppgifterna:

Svar till gymnasieuppgifterna:

Växthusen

Växthusens fotograferingsuppgifter tar dig från regnskogens dunkel till savannen och via öknens gassande sol till fjärran öar. Under resan bekantar du dig med bland annat levande fossiler, köttätande växter och korvträd. Botaniska trädgården är ett utmärkt ställe för att lära känna växternas mångfald!

Uppgifterna utförs ensam, i par eller i grupper om tre personer. Varje par eller grupp har minst en telefon eller en tablett som används för fotografering och för att spara bilderna.

Uppgifter för lågstadiet