Sukella syvyyksiin ja pyrähdä pallon ympäri – Luomuksen kesä on tapahtumia täynnä

15.6.2022
Essi Huotari

Intohimona Itämeri -näyttelyn kuvat vievät pinnan alle. Kuva: Valtteri Hirvonen

Tee kanssamme sukellus Itämeren pinnan alle, kulje tutkimusalus Augustan matkassa, livu kanootilla läpi suomalaisten maisemien, tai lähde kasvitieteelliselle seikkailulle evoluutiopuun oksistoille ja pohjoisen pallonpuoliskon ympäri! Tule kesäseikkailulle Luomukseen!

Maanantaina museoon? -  Nyt se onnistuu!

Luonnontieteellinen museo on kesäkauden ajan 27.6.–14.8.2022 avoinna yleisölle myös maanantaisin. Tervetuloa tutustumaan sekä pysyviin että vaihtuviin näyttelyihimme.

Kesän kohokohtia ovat muun muassa Tvärminnen eläintieteellisen aseman juhlannäyttely Intohimona Itämeri, joka tarjoaa ainutlaatuisen sukelluksen Itämeren monimuotoisiin syvyyksiin. Näyttelyssä esitellään valokuvin ja tekstein Itämeren vedenalaisia elinympäristöjä sekä merentutkijoiden arkea ja heidän loputonta kiinnostustaan Itämerta kohtaan.

Myös museokahvilassa on ihasteltavaa luonnon ystäville. Vaihtuva valokuvanäyttely Melontakuvia Suomesta dronella tarjoilee näyttäviä kuvakulmia suomalaiseen luontoon ja sen vesistöihin. Nappaa samalla maha täyteen murkinaa, jotta jaksat seikkailla dinosaurusten aikakaudelta nykypäivän muuttuvan ilmaston kynnykselle.

Kesäopastukset Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisissä puutarhoissa

Miten rohtotarhasta on syntynyt luonnon turvapaikka tai mitä kasvit voivat kertoa ympäristömuutoksista? Näihin ja moniin muihin ihmetyksen aiheisiin perehdytään kasvitieteellisten puutarhojemme kesäopastuksilla.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kesäopastuksilla tutustutaan palueen historiaan ja toimintaan sekä kasvitieteellisten kokoelmien merkitykseen ja rakenteeseen. Opastuksia järjestetään aina ti–pe 14.6.–22.7. sekä kolmena lauantaina 18.6., 2.7. ja 16.7. klo 11.30 ja 14.30. Liput (5 e) saa kasvihuoneiden kassalta. Kaisaniemen kasvitieteelliseen ulkopuutarhaan on vapaa pääsy.

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesä on myös opastuksia täynnä. Kasvien monimuotoisen maailman pariin syvennytään ti–pe 26.7.–19.8. sekä kahtena lauantaina 30.7. ja 13.8. klo 11.30 ja 14.30. Suomen luonnon päivänä 27.8. opastuksia järjestetään Kumpulassa kolmesti päivässä klo 11.30, 12.30 ja 14.30. Opastukset sisältyvät Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan sisäänpääsymaksuun. Tervetuloa myös museokortilla!

Kiviä ja kimmellystä Kumpulan historiallisessa kartanossa

Ihastu ihmeellisistä mineraaleista, meteoriiteista ja fossiileista Luomuksen geologisissa kokoelmissa, jotka ovat avoinna yleisölle 2.10.2022 saakka keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–18. Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa on esillä 1700-luvulta alkaen kartutettujen geologisten kansalliskokoelmien erikoisuuksia, kuten suomalaisia jalokiviä ja meteoriitteja sekä Ahvenanmaan fossiileja. Vierailu geologisiin kokoelmiin sisältyy puutarhan pääsymaksun hintaan. Tervetuloa tutustumaan kivien maailmaan nyt myös museokortilla!

Luomuksen kesä on tapahtumia täynnä

Koko kesän kestävien näyttelyiden ja opastusten lisäksi Luomuksen kolmessa kohteessa riittää vipinää. Kurkkaa kesän kaikki tapahtumat täältä. Tervetuloa viihtymään!

Luomuksen yleisökohteet