Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Kuva: Annina Kantelinen/Luomus

Sivua on päivitetty viimeksi 14.10.2021.

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Luomus noudattaa Helsingin yliopiston mukaisia linjauksia.

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha (sekä ulkopuutarha että kasvihuoneet) on avoinna normaalisti terveysturvallisuus huomioiden.
Luonnontieteellinen museo on avoinna normaalisti terveysturvallisuus huomioiden.
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Puutarha ja kahvila ovat kiinni talvikauden.

• Sisäänpääsyyn Luomuksen yleisökohteisiin ei tällä hetkellä edellytetä koronapassia.
  • Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Luonnontieteellisen museon opastukset ovat myynnissä 1.9.–30.11. väliselle ajalle.
  • Kaisaniemen kasvihuoneisiin järjestetään tällä hetkellä yleisöopastuksia joka toisena lauantaina. Puutarhassa ei järjestetä ryhmäopastuksia.
  • Ajankohtaista tietoa tilavarauksista ja kuvausluvista löydät täältä
  • Ryhmien ei tarvitse varata omatoimivierailuaikaa ennakkoon.
  • Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Kaikille yli 12-vuotiaille suositellaan kasvomaskin käyttämistä Luomuksen yleisökohteissa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet yhtäaikaisten vierialijoiden mahdollista lukumäärää. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja lipunmyynti voidaan keskeyttää, jos vierailijoiden kiintiö on täynnä. Varauduthan siis mahdollisesti odottamaan sisäänpääsyä ruuhkaisina aikoina tai suuremman ryhmän kanssa.

Sisätiloissa turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta. Toivomme asiakkaiden noudattavan sitä. Lisäksi lattian tarramerkinnöillä muistutetaan etäisyyksistä jonotustilanteissa. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin.

Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi täältä: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Luonnontieteellisen museon neljännen kerroksen eväidensyöntipaikkaa voi jälleen käyttää.  Myös kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Käytät kasvomaskia (suositus yli 12-vuotiaille).
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo