Ilmari nousi siivilleen – sääksien muuttotutkimus saa jatkoa

17.9.2012

Luonnontieteellisen keskusmuseo Luomuksen, Sääksisäätiön ja UPM:n yhteisprojektiin valjastettiin viime kesänä uusi yksilö, hattulalainen sääksikoiras Ilmari. Ilmarin siiveniskuja seurataan edesmenneiden Jukan ja Peten tapaan uuden sukupolven satelliittilähettimellä.

- Vaikka Peten ja Jukan GPS-tekniikkaan perustuva seuranta täsmensi huomattavasti kuvaamme sääksen muutosta, tavoitteena on edelleen saada lisää tietoa levähdysalueiden merkityksestä muuttoreitin varrella ja yömuuton osuudesta vaativassa Välimeren ja Saharan ylityksessä, kertoo projektin tieteellisenä johtajana jatkava professori Pertti Saurola.

Viime keväänä kotireviirilleen palanneen ja sittemmin kadonneen Jukka-sääksen tilalle löydettiin uusi koiras Hattulasta.

- Valitsimme tällä kertaa yksilön, joka kalastaa ainoastaan luonnonvesillä. Kahden hankkeen aiemman sääksen reviirit ovat sijainneet Pohtiolammen sääskikeskuksen altaiden vaikutuspiirissä, selventää Saurola uuden yksilön valintakriteereitä.

Ilmari sai lähettimen selkäänsä elokuun alkupäivinä, joten puolentoista kuukauden ajan ehdittiin saada tietoa saalistusalueen laajuudesta. Lintu sanoi hyvästit kotireviirilleen sunnuntaina 16.9. ja suuntasi nokkansa kohti etelää.

Vielä sunnuntaina aamutuimaan Ilmari kävi kalassa Hattulan Alisella Savijärvellä. Seuraava paikannus saatiin iltapäivällä Suursaaren eteläpuolelta Suomenlahdelta. Ilmari oli aloittanut syysmuuttonsa.

UPM:n ja Sääksisäätiön yhteistyö
Yhteistyö Sääksisäätiön kanssa on osa UPM:n monimuotoisuusohjelmaa. Sääksisäätiön toimintaan kuuluu sääksen seuranta- ja suojelutyö Suomessa. UPM on laatinut ohjeiston metsien käsittelystä sääksen pesimisalueilla yhteistyössä säätiön kanssa. Satelliittiseurantaprojekti auttaa selvittämään sääksen pesimäaikaista käyttäytymistä, kevät- ja syysmuuttoon liittyviä saloja sekä linnun talvehtimista. Tutkimushanketta johdetaan Helsingin yliopiston Luonnontieteellistä keskusmuseo Luomuksesta. UPM:n kansainvälisen monimuotoisuusohjelman tavoitteena on luonnon monimuotoisuuden turvaaminen samalla, kun metsien tehokas puuntuotanto turvataan – sekä edistää alan parhaita käytäntöjä.

Ilmarin syysmuutto 2012
Ilmari-sääksen muuttoa voi seurata Luomuksen nettisivuilla osoitteessa
www.luomus.fi/elaintiede/satelliittisaakset/Ilmari

Lisätietoja:
Luonnontieteellisen keskusmuseo Luomuksen sääksi-sivusto
Ilmarin kuva median käyttöön:
www.luomus.fi/users/tiedotus/kuvia_medialle/saaksi/ilmari_et_ilmari_cJuhaniKoivu.jpg.
Kuvaaja Juhani Koivu mainittava.

Tutkimusprojekti
Projektin tieteellinen johtaja prof. Pertti Saurola
pertti.saurola(at)helsinki.fi

Sääksisäätiö