Luomuksessa tapahtuu

Elokuu 2022

Seikkailutaideleiri  Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Kesän jännittävin leiri tulee taas! Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa järjestetään Seikkailutaideleri 7-12-vuotiaille ma–ke 8.–10.8. Leirin toteuttaa Seikkailutaidekoulu. Leiri on täynnä.

Geologiset kokoelmat avoinna  Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Luomuksen Geologiset kokoelmat sijaitsevat vanhassa Kumpulan kartanon rakennuksessa. Sisälle kokoelmiin pääsee Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan sisäänpääsylipulla tai museokortilla. Avoinna 4.5–2.10.2022.

Melontakuvia Suomesta dronella – Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteellisen museon kahvilassa avautuu Susanna Mikanderin valokuvanäyttely Melonatkuvia Suomesta dronella. Näyttely on avoinna museokahvilan aukioloaikoina kesän ajan 7.6.-14.8.2022.

Intohimona itämeri  – Luonnontieteellinen museo

Tvärminnen eläintieteellinen asema täyttää 120 vuotta ja juhlan kunniaksi Luonnontieteelliseen museoon on avautunut Intohimona Itämeri -näyttely, joka esittelee Itämeren ihmeellistä luontoa ja meritutkijoiden intohimoista omistautumista tutkimustyötään ja merta kohtaan. Avoinna yleisölle 17.5.–30.10.2022

Kumpulan kesäopastukset  Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäopastukset alkavat klo 11.30 ja 14.30. Opastuksia järjestetään ti–pe (ja kolmena lauantaina) 26.7–19.8.2022.

Art for All – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Toisen kerran järjestettävä Art for All -festivaali nousee tänä vuonna Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutrahaan. Tapahtuma on kolmipäiväinen 26.-28.8.2022. Taiteilijahaku tapahtumaan on käynnissä 16.6. saakka!

Suomen luonnon päivä – Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Tule juhlimaan Suomen luonnon päivää kanssamme lauantaina 27.8.2022 Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan. Päivän ajan puutarhaan on vapaa pääsy.

Suomen luonnon päivä – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Tule juhlimaan Suomen luonnon päivää kanssamme lauantaina 27.8.2022 Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutarhaan. Päivän ajan muun muassa puutarhan kasviuhoneisiin on vapaa pääsy.

Syyskuu 2022

Kuoriaisefekti – Luonnontieteellinen museo

Kuoriaisefekti: Merkkejä näkymättömästä elämästä ja yhteyksistä -näyttely Luonnontieteellisessä museossa 16.9.–20.11.2022. Tervetuloa katsomaan nykytaidetta!

Geologiset kokoelmat avoinna  Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Muuttolintujen matkassa – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Lintuopastuksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa syyskuun ensimmäinen, kolmas, 15. ja 17. päivä klo 9.30 sekä 15.00.

Museon salaisuudet – Luonnontieteellinen museo

Museon salaisuudet –  30 min. kierros Luonnontieteelliseen museoon oppaan johdolla joka lauantai klo 11 ja 13. Osta lippusi museon kassalta, hinta 3 €/hlö. Alle 7-vuotiaat maksutta.

Kiehtovat kasvit – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Kiehtovat kasvit – 45 min. kierros Luonnontieteelliseen museoon oppaan johdolla joka lauantai klo 12 ja 14. Osta lippusi kasvihuoneiden kassalta, hinta 5 €/hlö. Alle 7-vuotiaat maksutta.

Sieninäyttely – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Oletpa sitten kokenut sienestäjä tai uuden äärellä oleva aloittelija, tule syventämään tietämystäsi sienten monimuotoisesta eliökunnasta Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutarhaan su ja ma 18.–19.9. klo 11–17. Ulkopuutarhassa järjestettävässä sieninäyttelyssä on paikalla Suomen johtavia sieniasiantuntijoita ja kattava otos syksyn sienisatoa. Myynnissä myös aiheen kirjallisuutta.

Intohimona itämeri  – Luonnontieteellinen museo

Kirjavinkkejä luontosuhteesta ja ilmastonmuutoksesta – Luonnontieteellinen museo

Helsingin kaupunginkirjaston kirjastonhoitajat suosittelevat luettavaa Luonnontieteellisessä museossa kahtena keskiviikkona 21.9. ja 28.9. Tule kuuntelemaan ja lainaamaan puhuttelevia tarinoita muuttuvista maailmoista.

Lokakuu 2022

Kuoriaisefekti – Luonnontieteellinen museo

Kiehtovat kasvit – Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Kiehtovat kasvit – 45 min. kierros Luonnontieteelliseen museoon oppaan johdolla joka lauantai klo 12 ja 14. Osta lippusi kasvihuoneiden kassalta, hinta 5 €/hlö. Alle 7-vuotiaat maksutta.

Marraskuu 2022