Naturhistoriska centralmuseet

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020

Luonnotieteellinen museo, Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteelliset puutarhat sekä Luomuksen geologiset kokoelmat aukevat yleisölle kesäkuussa! Katso yleisökohteidemme aukemisajankohdat ja erityisjärjestelyt ohesta.

Droo­nit ja teko­äly voi­vat suo­ja­ta pel­lol­la pe­si­vien lin­tu­jen pe­siä

28.7.2020

Joka kevät pelloilla tuhoutuu maanmuokkaustoimien seurauksena suuri joukko lintujen pesiä. Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että muuten vaikeasti löydettävät pesät voidaan paikantaa droonien ja tekoälyn avulla.

Luonnontieteellisen museon kesätietoiskut 2020

27.7.2020

Oletko hiipivä tiikeri vai kiitävä gepardi? Luonnontieteellisen museon kesätietoiskuilla sipsutellaan isojen kissojen maailmaan. Tietoiskuja järjestetään 4.–14.8. ti–pe klo 11, 13 ja 15.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä ulkopuutarhassa kesällä 2020

15.6.2020

Lähde oppaan matkassa kasvitieteen ja kasvien kiehtovaan maailmaan! Yleisökierroksia Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 1.7.–13.8. ti–to ja muutamana lauantaipäivänä.

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesä 2020

12.6.2020

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäkausi käynnistyi kesän ollessa jo kukkeimmillaan 2.6. koronakevään viivästettyä puutarhan porttien avaamista kuukaudella. Vehreä puutarha, Luomuksen geologiset kokoelmat ja kesäkahvila Kumpu kutsuvat viettämään kesäpäivää Kumpulan kartanon maille!

Kum­pu­lan kas­vi­tie­teel­li­ses­tä puu­tar­has­ta löy­tyi Suo­mel­le uusi me­hi­läis­la­ji – ruos­te­maa­me­hi­läi­nen

11.6.2020

Tuore lajilöytö kertoo uusien hyönteislajien levittäytymisestä pohjoiseen. Nyt löydetty laji on jo kolmastoista maastamme vuosituhannen vaihteen jälkeen havaittu uusi mehiläislaji.

Lutukka – kasviharrastajan ja -tutkijan lehti nyt sähköisenä!

11.6.2020

Lutukka on kaikille kasveista kiinnostuneille tarkoitettu yleistajuinen, mutta vankan asiantunteva suomenkielinen lehti. Vuoden 2020 alussa sähköiseksi ja ilmaiseksi muuttuneen Lutukan ensimmäinen numero on nyt luettavissa!

Geologiset kokoelmat avoinna kesällä 2020

9.6.2020

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6.–21.8.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa.

Mitä ajat­te­let le­pa­kois­ta ko­ro­na-ai­ka­na – vas­taa ky­se­lyyn

9.6.2020

Helsingin yliopisto ja Luke selvittävät yhteistutkimuksen avulla ihmisten ajatuksia ja näkemyksiä lepakoista koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa Suomessa.

La­ji­ha­vain­not laa­jaan käyt­töön suun­nit­te­lun ja pää­tök­sen­teon tuek­si

25.5.2020

Lajitiedon sujuva jakaminen parantaa edellytyksiä huomioida luonnon monimuotoisuutta suunnittelussa ja päätöksenteossa. Valtionhallinnon organisaatiot jakavat jatkossa lajitietonsa Suomen Lajitietokeskuksen kautta.

Pages