Kasvientunnistuksen klassikko ja paljon muuta lajitietoa mahtuu nyt kännykkääsi

19.6.2021
Luomus, Helsingin yliopisto

Retkikasvio on maastotyökalu biologisen lajintuntemuksen opiskelijoille, harrastajille sekä lajitietoa työssään käyttäville ammattilaisille. Kuva: Heikki LaurilaMonella varsinkin hieman vanhemman polven biologian opiskelijalla on varmasti muistoja paksusta vihreäkantisesta opuksesta, jonka avulla sai tunnistettua kasvin kuin kasvin. Nyt tämä alan klassikko, Retkeilykasvio, on ottanut digiloikan ja julkaistaan osana retkikasviota.

Retkikasvio on maastotyökalu biologisen lajintuntemuksen opiskelijoille, harrastajille sekä lajitietoa työssään käyttäville ammattilaisille. Sovellus kokoaa yhteen suomalaisten tutkijoiden ja harrastajien vuosikymmenten aikana tuottamia tietoaineistoja, muun muassa kauan sitten loppuun myydyn Retkeilykasvion lajinkuvaukset, määrityskaavat ja piirroskuvat liitettynä ajantasaiseen nimistöön ja taksonomiaan. Lajinkuvauksiksi on tarjolla myös Pinkka-opetusympäristön lajikuvaukset. Levinneisyyskartat tulevat sovellukseen suoraan Kasviatlaksen havainnoista. Lajinkuvauksia tukevat myös digitoidut kokoelmanäytteet ja ammattilaisten tarkastamat valokuva-aineistot.

Retkikasviossa on työkalut paikallislajiston hallintaan ja kasvitieteellisen käsitteistön opiskeluun. Siinä on myös mahdollisuus tallentaa omia havaintoja Lajitietokeskuksen Vihko-järjestelmään suoraan sovelluksesta.

Ajatus kasviharrastajia ja biologian opiskelijoita palvelevasta määritysopassovelluksesta syntyi sovelluksen kehittäjän Heikki Laurilan ideana. Projekti sai välittömästi vihreää valoa Luomuksen kasvitieteen yksikön johtajalta, Marko Hyväriseltä. Arvio sovelluksen tarpeellisuudesta osoittautui oikeaksi, sillä Retkikasvio on saanut ilmestyttyään innostuneen vastaanoton.

– Monipuolisessa ja uusimpiakin digitaalisia aineistoja sisältävässä sovelluksessa erityisesti Retkeilykasvion tavaramerkiksi muodostuneet Marja Koistisen taidokkaat piirroskuvat ovat edelleen vahvassa roolissa ja saavat nyt aivan uuden yleisön, kuvailee Laurila.

Retkikasvion voit ladata täältä:

Android-versio
iOS-versio