Kumpulan kasvitieteellinen puutarha 10 vuotta

22.5.2019
Luomuksen yleisöpalvelu

Kumpulan kasvitieteellisen puutarha avautui yleisölle kesäkuussa 2009, mutta onko kymmenen vuotta lyhyt vai pitkä aikaa puutarhassa? Vuosikymmenessä alati kehittyvä ulkoilmalaboratorio on laajentunut uusilla osioilla ja Kumpulassa kasvillisuus kukoistaa entistä upeammin.

Lähde juhlaviikolla 11.–16.6.2019 oppaan johdolla kasvimatkalle, kurkkaa geologisiin kokoelmiin, nauti kahvilan tarjoiluista ja palaa kotiin kera Kumpulan tammen. Helsinki-päivänä 12.6. puutarhaan on vapaa pääsy.

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan 10-vuotisjuhlaviikon ohjelma

Juhlaviikolla yleisöopastuksia päivittäin tiistaista lauantaihin 11.–15.6. klo 12, 14 ja 17. Oppaan johdolla pääset kasvimatkalle Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kasvimaantieteelliseen osioon ja tutustut kasveihin Kalliovuorilta aina Kaukoitään asti! Matkamuistoksi saat mukaasi käytännön vinkkejä kestävään puutarhan hoitoon. Suomenkieliset yleisöopastukset sisältyvät pääsymaksun hintaan. Lunastathan puutarhan pääsylipun kahvilasta ennen opastuksen alkua. Opastukset alkavat kahvilan edustalta.

Opastusten yhteydessä on jaossa Kumpulan kartanon kupeessa kasvavan komean tammen taimia 200 ensimmäiselle vierailijalle (yksi taimi/vieras).

Luomuksen meteoriitti-, mineraali- ja fossiilikokoelmat ovat avoinna yleisölle keskiviikkona ja pe–su klo 13–18. Kumpulan historiallisessa kartanorakennuksessa on esillä jo 1700-luvulta alkaen kartutetun kansalliskokoelman erikoisuuksia, kuten suomalaisia jalokiviä ja meteoriitteja sekä Ahvenanmaan fossiileja.

Tervetuloa uudet ja vakikävijät viihtymään, oppimaan ja inspiroitumaan Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan! Juhlaviikon ohjelma sisältyy puutarhan pääsymaksun hintaan. Helsinki-päivänä ke 12.6. puutarhaan on vapaa pääsy.

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Puutarha ja Kesäkahvila Kumpu ovat avoinna 2.5.–30.9. tiistaista sunnuntaihin, kello 11–18. Suljettu maantaisin. Jyrängöntie 2, Helsinki. Vallilan siirtolapuutarhan ja Kumpulan tiedekampuksen välissä.

Puutarha on maksullinen. Pääsyliput: 7/5/4 euroa, kausikortti 24 euroa. Lipunmyynti kahvilassa. Kesäkahvilan Kummun toimijat tavoittaa sähköpostista kahvilakumpu@gmail.com, p. 040 0170520. Puutarhassa voi myös järjestää perhejuhlia ja muita tilaisuuksia.

Kumpulan puutarhaOpastus