Lauantaina juhlitaan Suomen luontoa - Luomukseen ilmaiseksi

12.8.2015
Salla Mehtälä

Suomen luonto -näyttelyssä pulahdetaan Saaristomereen norpan matkassa. Kuva: Laura Hiisivuori / LUOMUS

Luomus kutsuu luontomatkalle museoon ja puutarhoille Suomen luonnon päivänä lauantaina 29.8.2015. Lisäksi Kumpulassa on mahdollisuus kurkistaa Luomuksen geologisiin kokoelmiin. Kaikkiin yleisökohteisiimme on juhlapäivän kunniaksi ilmainen sisäänpääsy.

Haluaisitko tunnustella tulivuoren tuhkaa, tarkastella kiveä mikroskoopilla tai pohtia meteoriittien syntyä asiantuntijan kanssa?

Suomen luonnon päivänä vietetään myös valtakunnallista Geologian päivää, jolloin Luomuksen geologiset kokoelmat ovat poikkeuksellisesti avoinna yleisölle klo 12-15.

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan alueella sijaitsevassa historiallisessa kartanossa pääset tutustumaan mineraali-, kivilaji- ja fossiilikokoelmiin sekä tapaamaan Luomuksen asiantuntijoita. Tuo lomamatkalta löytämäsi fossiili tunnistettavaksi paleontologillemme (kieli: englanti/saksa) ja osallistu kasvitieteellisessä puutarhassa järjestettäviin geologisiin kävelykierroksiin! Reilun puoli tuntia kestävät opastetut kierrokset alkavat kello 13 ja 14 Kumpulan kartanorakennuksen edestä. Ohjelmassa on myös monen moista puuhaa lapsille.

Geologisissa kokoelmissa on muun muassa fossiileja. Kuva: Varpu Pärssinen / LUOMUS

Tervetuloa Luomukseen! Aukioloajat lauantaina 29.8.:
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Jyrängöntie 2, Helsinki. Puutarha avoinna klo 11–18 ja Geologiset kokoelmat klo 12–15. Normaalisti kokoelmat eivät ole avoinna yleisölle.
Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha, Unioninkatu 44, Helsinki. Kasvihuoneet avoinna klo 10–17, ulkopuutarha klo 9–20.
Luonnontieteellinen museo, Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki. Avoinna klo 10–17.

UutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo