Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Ensimmäisenä Luomuksen yleisökohteista aukeaa Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Kuva: Mikael Lindholm

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Sivua on päivitetty viimeksi 1.9.2020.

Luomuksen yleisökohteet ovat avoinna yleisölle erityisjärjestelyin seuraavasti:

• Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Avoinna 30.9. saakka ti–su klo 11–18.
  • Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet. Avoinna ti–su klo 10–17, paitsi to klo 18 ja su klo 16 asti. Ulkopuutarha pidetään avoinna, kuten tähänkin asti, päivittäin klo 9–20.
  • Luonnontieteellinen museo. Avoinna talvikaudella 1.9.2020 lähtien ti, ke ja pe klo 9–16, to 9–18, la 10–17 ja su 10–16, suljettu maanantaisin.
  • Geologiset kokoelmat ovat suljettu talvikauden.
  • Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Luonnontieteellisen museon opastustoiminta on käynnistynyt. Opastuksien ryhmäkoko on rajattu 15 henkilöön. Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa ei järjestetä opastuksia syksyllä 2020.
  • Myös ryhmien omatoimivierailuille on suositeltavaa varata aika etukäteen sähköisen varaussivuston kautta.
  • Ajankohtaista tietoa tilavarauksista ja kuvausluvista löydät täältä

Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet vierailijoiden maksimimääriä yleisökohteiden sisätiloissa. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja kiintiön täyttyessä lipunmyynti keskeytetään. Varauduthan siis mahdollisiin odotuksiin sisäänpääsyssä. Valitettavasti ennakkolipun ostaminen tai vierailun varaaminen ennakkoon ei ole mahdollista.

Asiakasmäärän rajoittamisen lisäksi turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta, jota asiakkaiden toivotaan noudattavan. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Hygieniasyistä olemme myös karsineet kosketeltavia näyttelyesineitä ja jakomateriaaleja. Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi ohesta: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Omien eväiden syöminen ei toistaiseksi ole mahdollista Luomuksen vierailukohteiden sisätiloissa. Kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja vältät näyttelyesineiden ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Pidät ainakin metrin turvavälin muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo