Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020

Ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteisiin. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat suljettuna pe 30.4.2021 asti.

Ke­nian pil­vi­sa­de­met­sis­tä löy­tyi tie­teel­le uusia jä­kä­liä

17.3.2021

Tutkijat ovat löytäneet neljä tieteelle uutta tyynyjäkälälajia Kaakkois-Kenian Taitavuorten sademetsistä. Jäkälälajeista osa voi olla sellaisia, joita ei löydy mistään muualta. Alueella saattaa olla lisääkin tuntemattomia jäkäliä.

Kasvitieteelliset puutarhat tarjosivat hengähdyspaikan koronavuonna

1.3.2021

Koronavuosi koetteli Luomusta, mikä näkyi kävijämäärien hiipumisena. Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisten puutarhojen ulkopuutarhat kuitenkin houkuttelivat runsaasti kävijöitä kasvien pariin, ja Kumpulan puutarhassa tehtiin jopa kävijäennätys.

Talviloman Mammuttimainen etätyöpaja

19.2.2021

Talvilomalla ihmetellään mammutin elämää live-kuvitetun tarinan avulla sekä rakennetaan kartonkinen mammuttipäähine, jonka avulla leikki voi alkaa. Tallenne etätyöpajasta on katsottavissa koko talviloman ajan viikoilla 9-10.

Luonnontieteellisen museon etäopastukset jatkuvat vielä maaliskuun ajan!

19.2.2021

Suomen luontoa koskevaan näyttelyyn pääsee tutustumaan oppaan johdolla etänä aina tiistasta torstaihin 2.3.–25.3.2021. Tervetuloa etäopastukselle!

Virtuaaliretkelle Luonnontieteelliseen museoon?

15.2.2021

Luomuksen Luonnontieteellisen museon näyttelysaleihin pääsee nyt ensimmäistä kertaa kiertämään virtuaalisesti. Tervetuloa kierrokselle Muutosta ilmassa -näyttelyyn!

Itä-Afri­kan vuo­ris­to­met­sis­tä löy­tyi kym­me­niä tie­teel­le uusia jä­kä­lä­la­je­ja

12.2.2021

Hankalasti tunnistettavien kesijäkälien sukulaisuussuhteet laitettiin kymmenkunta vuotta kerätyn aineiston ja DNA-tutkimuksen avulla uusiksi.

Anna lintutunnistustaitosi tieteen käyttöön!

27.1.2021

Uusi kansalaistiedehanke opettaa tietokoneelle lintuharrastajien osaamisen lintujen äänten tunnistuksessa. Kerttu-sovelluksessa lintuharrastajat tuottavat opetusaineistoa koneoppimista varten ja voivat samalla kehittää omia tunnistustaitojaan sekä perehtyä äänten tarkastelun menetelmiin.

Vieraslajitiedon pääkanava Vieraslajit.fi uudistui

20.1.2021

Tietoa vieraslajeista on nyt saatavilla aiempaa kätevämmin ja kattavammin uudistuneelta Vieraslajit.fi -sivustolta.

Uutiset, Tiedote

Luo­muk­sen uu­dek­si joh­ta­jak­si Aino Juslén

13.1.2021

Helsingin yliopiston rehtori on nimittänyt Aino Juslénin Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen johtajaksi vuodelle 2021. Luomuksen johtajana aiemmin toiminut Leif Schulman siirtyi Suomen ympäristökeskus SYKEN pääjohtajaksi vuoden vaihteessa.

Uutiset, Tiedote