Luomus kutsuu käymään

Luonnontieteellisellä keskusmuseolla Luomuksella on kolme yleisökohdetta Helsingin keskustan tuntumassa: Luonnontieteellinen museo sekä Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteelliset puutarhat. Luomuksessa tapahtuu -sivuilla voitte tutustua yleisökohteidemme työpajoihin ja muihin ajankohtaisiin tapahtumiin.

Luonnontieteellinen museo. Kuva: Luomus / Pinja Näkki

Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteellisen museon näyttelyt kertovat Suomen ja muun maailman monimuotoisesta luonnosta. Elämän historia vie aikamatkalle menneisyyteen ja evoluution alkulähteille. Luut kertovat -näyttely kysyy, kenellä meistä on selkärankaa. Pysähdy dinosauruksen jalkojen juureen ja kuuntele villieläinten ääniä Afrikan yössä.

Kaisaniemen
kasvitieteellinen puutarha

Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa on esillä monenkirjava ja kiehtova elävien kasvien kokoelma. Kasvihuoneet vievät ilmastovyöhykkeeltä toiselle, tropiikista aavikon ääreviin olosuhteisiin ja saarten ihmeellisiin sopeumiin. Perehdy kasvien sukulaisuussuhteisiin ja lähde kasvimatkalle maailmalle.

Kumpulan
kasvitieteellinen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa on maantieteellinen kokoelma, joka ulottuu koti-Suomesta Kalliovuorille ja Kaukoitään. Kulttuurikasvien kokoelmaan kuuluvat rohdos- ja hyötykasvimaa sekä historiallinen kartanopuutarha. Matkusta maapallon ympäri, rentoudu lammen rannalla tai hae ideoita istutuksiin.

Geologiset kokoelmat

Geologiset kokoelmat ovat avoinna yleisölle erikseen ilmoitettavina ajankohtina. Luomuksen kivi-, mineraali- ja fossiilikokoelmat sijaitsevat Kumpulan kartanossa, Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa.

Laura Hiisivuori