Satelliittisääkset Jukka ja Eikka aloittivat syysmuuton

22.9.2011

Jukka-sääksi lentää jälleen. Pälkäneläisen kalasääskikoiraan muuttoa päästään nyt seuraamaan kolmatta syksyä. Jukan jälkiä seurailee tänä syksynä myös vastikään lähettimen selkäänsä saanut kainuulainen Eikka.

Jukka vietti kesänsä tiiviisti pesimäreviirillään ja lensi vain neljänä päivänä huhti-syyskuussa yli 10 kilometrin päähän pesältään. Reviirielämää koiras vietti yhteensä viitisen kuukautta. Jukka aloitti pitkän syystaipaleensa viime lauantaina, 17.9.2011. Lennettyään neljän päivän aikana noin 800 km yli läntisen Baltian Jukka saapui 21.9. illalla Liettuan, Puolan ja Kaliningradin yhteisen rajapyykin tuntumaan.

Eikka-sääksi liitettiin tänä kesänä Sääksisäätiön ja Luonnontieteellisen keskusmuseon johdolla vuodesta 2001 toteutettuun satelliittiseurantaan. Paltamolainen koiraslintu sai GPS-Argos satelliittilähettimen selkäänsä 2.7.2011 ja nimensä Paltamossa syntyneen runoilija Eino Leinon mukaan.

Alkumatkasta Eikka on lentänyt itäisempää reittiä kuin Jukka: ensin yli Viipurin, sitten ohi Sosnovyi Borin ydinvoimalan ja edelleen Valko-Venäjän itäosaan. Neljän ensimmäisen muuttopäivän aikana Eikka on matkannut yli 1 150 kilometriä.

Jukan seurantaa tukee UPM ja Eikan Sisärakenne Kukkola Oy, E.ON, Paltamon Osuuspankki ja Kainuun Sanomat.

Jukan ja Eikan matkaa voi seurata Luonnontieteellisen keskusmuseon verkkosivuilla osoitteessa: www.luomus.fi/elaintiede/satelliittisaakset

Kuvia Jukasta medialle: www.dataeura.fi/kuvia/saaksi/Jukka0410
Kuvaaja Hannu Vainiopekka (puh. 040 504 2408) toimittaa kuvat isommassa koossa. Kuvaajan nimi on mainittava kuvan yhteydessä.

Jukka saalistusreissulla © Hannu Vainiopekka

Lisätietoa:
Tutkimusprojekti
prof. Pertti Saurola
puh. 050 402 4042
pertti.saurola(at)helsinki.fi

Sääksisäätiö
Juhani Koivu
Sääksisäätiön asiamies
puh. 0400 499 395
juhani.koivu(at)aina.net

Eikka-sääksi myös: