Luomus live

Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteellisen museon oppaat kertovat eläinten kakasta.

Kurkista Luonnontieteellisen museon seinien sisään ja valikoi etukäteen parhaat käyntikohteet! (©Tuomas Naulapää)

Mammutit saapuvat museoon vuonna 2014 (© Harri Sihvonen)

Ylikonservaattori Ari Puolakoski kertoo, miten Muutosta ilmassa -näyttelyn mammutti-dioraama syntyy

Taidemaalari Seppo Polameri luo dioraamojen eli luontokokonaisuuksien upeat taustakuvat

Valkohai saapuu täydentämään Elämän historia -näyttelyä. Noin kahdeksanmetrinen hai jouduttiin nostamaan ikkunasta sisälle (© Harri Sihvonen)

Näin syntyi Maailman luonto -näyttelyn suurin dioraama Ilta juomapaikalla vuonna 2010 (© LUOMUS)

Karhudioraamaa rakennetaan Luonnontieteelliseen museon Suomen luonto -näyttelyyn keväällä 2008 (© LUOMUS)

Kasvitieteelliset puutarhat

Tutustu sammal- ja jäkäläpuutarhaan. Take a tour in the moss and lichen garden of the Kaisaniemi Botanic Garden.

Tervetuloa evoluutiopuun oksille ja 400 miljoonan vuoden aikamatkalle kasvien evoluutioon! Videossa on suomen kielinen kertoja ja tekstitykset englanniksi.

Suunnittelijat Satu Jovero ja Markku Liinamaa kertovat aistien puutarhan taustoista

Kasvitieteellisen puutarhan remontti käynnistyi

Tarinoita Luomuksesta

Luomuksen tärkein ja mittavin tehtävä on luontoon liittyvien kokoelmien säilyttäminen ja kartuttaminen sekä tarjoaminen tutkimusaineistoksi. Kokoelmien merkitys on kasvanut 340-vuotisen olemassa olonsa aikana mittavan arvokkaaksi tietolähteeksi.

Miten tutkitaan perhosten evoluutiota? Tutkijatohtori Maria Heikkilä selvittää Luomuksen perhoskokoelmien ja perhosfossiilien avulla perhosten sukulaisuussuhteita ja evoluutiota. (© Harri Sihvonen)

Miksi näytteitä on kokoelmissa miljoonia? Luomuksen kasvitieteen yksikön yli-intendentti Henry Väre kertoo kokoelmista ja lajien määrityksestä. (© Harri Sihvonen)

Tutkimus vie välillä yllättävään suuntaan ja paljastaa uutta ennalta-arvaamatonta monimuotoisuutta. Näin kävi myös intendentti Leena Myllyksen luppotutkimuksissa. (© Harri Sihvonen)

Yli-intendentti Arto Luttinen kertoo, kuinka geologiset kokoelmat mahdollistavat niin Luomuksen tutkijoiden Etelämanner-tutkimukset kuin Helsingin yliopiston fyysikoiden tekemän asteroiditutkimukseen. (© Harri Sihvonen)

Radiohiiliajoitus Luomuksen ajoituslaboratoriossa (Käsikirjoitus, haastattelu ja piirrokset: Johanna Kainu. Kuvaus, äänitys ja editointi Markku H. Kujala SanomaPro & Luomus 2014)

Konservaattori Netta Lempiäinen kertoo työstään Luomuksen konservointitiimissä

Kukkakärpästen ekologia ja systematiikka (Käsikirjoitus Johanna Kainu, kuvaus ja editointi Markku H. Kujala, SanomaPro 2014)

FT Mikael Sörnesson from University of Lund tells why the tiny beetles are so facinating when he visited at Luomus (© Laura Hiisivuori)

Muiden videoita

Veikkausvoittovaroin tuetaan yli 3000 eri tahoa tieteessä, taiteessa, liikunnassa ja nuorisotyössä. (Mainostoimisto: TBWA\Helsinki. Tuotanto: Pohjantähti-Elokuva)

Kuule, minä sävellän! Nuoret vierailivat Luonnontieteellisessä museossa. Keväällä 2017 Musiikkitalon päätoimijoiden ja Kansallisoopperan ja Baletin yhteisessä Kuule, minä sävellän! -hankkeessa kaksitoista pääkaupunkiseudun koulujen 11-14 -vuotiasta nuorta säveltävät omat teokset. Nuoret kävivät tammikuussa 2017 hakemassa teoksiinsa inspiraatiota Luonnontieteellisestä museosta.

Salla Mehtälä