Luomuksessa tapahtuu

Tammikuu 2017

Piirustuspaja Veikeä saukko kala-apajilla Luonnontieteellisessä museossa lauantaina ja sunnuntaina 21.1. ja 22.1. klo 12–15.

Kuvittajat ry:n ja Luomuksen yhteistyönäyttelyssä Luonnontieteellisen museon kahvilassa esillä Päivi Areniuksen teoksia teemalla Suomen uhanalaiset linnut 14.11.2016–16.1.2017

Kuvittajat ry:n ja Luomuksen viidennessä yhteistyönäyttelyssä Luonnontieteellisen museon kahvilassa Anne Muhosen Luonnonmukaisia muotokuvia 21.01.2017–13.3.2017

Helmikuu 2017

Sukella talveen Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa Suomen luonnon päivänä la 4.2. klo 10–14. Tapahtumassa jumppapallogolfia klo 10-12, puutarhurin kierroksia klo 10,11,12 ja 13 (lähtö kahvilan edestä), tutustumista geologisiin kokoelmiin klo 10-13 ja kahvilakin on auki. Tapahtumaan on vapaa pääsy!

Piirustuspaja mammutti ja muut menneisyyden eläimet
Luonnontieteellisessä museossa lauantaina ja sunnuntaina 18.2. ja 19.2. klo 12–15.
Piirustuspaja pääsymaksun hinnalla, ei ennakkoilmoittautumista.

Etelä-Suomen talvilomaviikolla 8 (20.–26.2.2017) Luonnontieteellisessä museossa voit kerätä leimoja ja osallistua tietoiskuille!

Tule ja kerää 16 erilaista leimaa Elämän historia-näyttelystä ja saat koottua itsellesi eliökunnan sukupuun!
Leimasimet löytyvät näyttelyyn sijoitetuista laatikoista, joista löytyy myös tietoa kuinka elämä on kehittynyt maapallolla. Passit ovat jaossa näyttelyn sisäänkäynnin yhteydessä (3 krs.).

Talvilomaviikolla järjestetään 20 minuutin tietoiskuja Muinaisista norsueläimistä:Koe jääkauden viimeiset hetket ja mammuttiaron hyytävä viima. Tule kuulemaan mammuttien elämästä ja Suomen mammuttilöydöistä, joista yksi osoittautui paljon luultua vanhemmaksi ja tyystin toiselle lajille kuuluvaksi – mutta mille?

Tietoiskut:

Ma 20.2.- su 26.2. klo 11, 13 ja 15
Ti 28.2. - to 2.3. ja la 4.3. klo 11, 13 ja 15

Maaliskuu 2017

Aikuisten piirustusilta: Piirrä oma eläintoteemi Luonnontieteellisessä museossa torstaina 2.3. klo 16 (Suomen luonto -näyttely)

Kuvittajat ry:n ja Luomuksen yhteistyönäyttelyssä Luonnontieteellisen museon kahvilassa Ulla Sainion Merenneidot ja vedenalainen maailma 14.3.2017–23.4.2017

Piirustuspaja Apina! Luonnontieteellisessä museossa lauantaina ja sunnuntaina
18.3. ja 19.3. klo 12–15.
Piirustuspaja pääsymaksun hinnalla,
ei ennakkoilmoittautumista.

Aikuisten piirustusilta: Eläin minussa Luonnontieteellisessä museossa
torstaina 23.3. klo 16 (Maailman luonto -näyttely)

Piirustusillan vetäjänä toimii kuvittaja Meria Palin ja mukaan pääsee sisäänpääsymaksun hinnalla. Museossa käy myös Museokortti.

Huhtikuu 2017

Aikuisten piirustusilta: Minä menneisyyden ympäröimänä Luonnontieteellisessä museossa torstaina 20.4. klo 16 (Muutosta ilmassa -näyttely)

Aikuisten piirustusilloissa piirretään havainnoista eläimiä ja ympäristöä museon näyttelytiloissa. Aihe on ehdotelma piirtämiselle. Otathan omat piirustusvälineet mukaan. Istuimia ja alustoja löytyy museosta. Aloituskokoontuminen työpajassa klo 16.00 (2. krs) ja lopetuskokoontuminen klo 17.45. Huomaathan, että museo sulkeutuu klo 18. Piirustusillan vetäjänä toimii kuvittaja Meria Palin ja mukaan pääsee sisäänpääsymaksun hinnalla. Museossa käy myös Museokortti.

Lauantaina 22 ja sunnuntaina 23.4. Luonnontieteellisessä museossa vietetään tiedeviikonloppua!
Tarjolla on tietoa, iloa ja oivalluksia kaikenikäisille! Molempina päivinä museon kimppalippu tarjoushintaan 20 € (norm. 32 €). Tule mukaan ja altistu tieteelle lauantaina Tiedemarssin ja sunnuntaina EarthOptimism Helsinki -tapahtuman merkeissä.

# EarthOptimism Helsinki 23.4. klo 13-15
Luonnontieteellisessä museossa
Positiivinen POP-UP-perhetapahtuma, jossa tutkijat ja ympäristönsuojelun asiantuntijat, meiltä ja maailmalta, valtaavat museon!
Kimppalippu kampanjahintaan 20 €.

Kuvittajat ry:n ja Luomuksen yhteistyönäyttelyssä Luonnontieteellisen museon kahvilassa Jutta Kivilompolon Don´t feed the animals 25.4.2017–4.6.2017

Piirustuspaja Siivekkäät jäätelönsieppaajat Luonnontieteellisessä museossa
lauantaina ja sunnuntaina 29.4. ja 30.4. klo 12–15.

Toukokuu 2017

Villiinny keväästä Suomen luonnon päivänä lauantaina 20.5. ja tule
Luonnontieteellisen museon perhosaiheiseen piirustuspajaan klo 12-15.
Suomen luonnon päivän kunniaksi museoon on vapaa pääsy.

Piirustuspaja Perhosten siivin Suomen kevääseen Luonnontieteellisessä museossa sunnuntaina 21.5. klo 12–15.

Kesäkuu 2017

Luonnon ilmentymiä - Ville Heimalan keramiikkaveistoksia Luonnontieteellisessä museossa
6.–14.6.2017 klo 12–15.
Näyttely on ilmainen ja sen aukioloaikana voi seurata taiteilijan työskentelyä, kun hän kokoaa mosaiikista ja korkokuvista muodostuvaa seinäteosta.

Vastarannan kiiski - Seppo Leinosen pilapiirroksia Luonnontieteellisen museon kahvilassa  6.6–3.9.2017.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan uusien osien avajaiset
17.6.2017 klo 10-14.
Suomen luonnon päivänä vietämme uudistuneen ulkopuutarhan avajaisia Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa. Ohjelmaa on klo 10–14, mukana menossa mm. ylipuutarhuri, opastetut kierrokset uudistuneeseen puutarhaan klo 10.30, 11.30, 12.30 ja 13.30, puutarhan pörrääjät-askartelupaja klo 11-14, Café Viola, musiikkia…
Huom! Sisäänpääsy vain Kaisaniemenrannan puoleiselta portilta
(osoitteessa Kaisaniemenranta 2).
Portti on avoinna klo 10–20 ja kasvihuoneet klo 17 asti.
Tapahtumaan ja kasvihuoneille on vapaa pääsy.
Tervetuloa!

Puutarhan pörrääjät -askartelupaja Kaisaniemen kasvitieteelllisessä puutarhassa 17.6.2017 klo 11-14.
Tule tekemään itsellesi kimalainen tai mehiläinen!

Opastetut kierrokset Kaisaniemen ulkopuutarhassa kesällä 2017
Kesällä Kaisaniemen uudistettuun ulkopuutarhaan järjestetään kahta erilaista opastettua kierrosta: evoluutiopuukierros ja yleiskierros. Opastukset ovat ilmaisia ja kestävät 30 min. Katso opastusten kuvaukset ja aikataulut alta. Heinä-elokuussa järjestetään lauantaisin myös ruotsinkielisiä evoluutiopuukierroksia.

Evoluutiopuu – aikamatka kasvien kehityshistoriaan
(evoluutiopuukierros Kaisaniemen kasvitieteelisessä puutarhassa)
Tiesitkö, että parsa on sukua jukkapalmulle? Tai että verenpisara horsmille? Opastettu kierros evoluutiopuun oksilla paljastaa nykypäivän kasvien sukulaisuussuhteet ja monimuotoisuuden salat – Suomessa ennennäkemättömällä tavalla. "
28.6.-31.8. keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin klo 11 ja 16.30.
Ilmainen, kesto n. 30 min.

Ruotsinkieliset opastukset
lauantaisin 29.7., 5.8., 12.8., 19.8. ja 26.8. klo 13.

Koe uudistunut Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha!
(yleiskierros)
Opastuksella pääset tutustumaan puutarhan tuoreeseen ilmeeseen: aisti-, jäkälä-, kivikko- ja sammalpuutarhaosioiden lisäksi kierros johdattaa kävijän vasta-avatun evoluutiopuun poluille. Tule ja näe tutun puutarhan uudet kasvot!"
28.6.-31.8. keskiviikkoisin ja torstaisin klo 14 ja 18,
lauantaisin klo 14. Ilmainen, kesto n. 30 min.

Tutustu geologisiin kokoelmiin!
Kivet rokkaa! Pe-la 30.6.-1.7. klo 13-16 pääsee Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa tutustumaan jo 1700-luvulta alkaen kartutetun kansalliskokoelman erikoisuuksiin, kuten suomalaisiin jalokiviin ja meteoriitteihin, mammuttikokoelmiin sekä Ahvenanmaan fossiileihin. Geologiset kokoelmat ovat esillä kartanorakennuksessa, mutta sIsäänpääsyliput (6/3 €) voi ostaa puutarhan kahvilasta. Samalla lipulla voit tutustua kasvitieteelliseen puutarhaan. Tervetuloa!

Heinäkuu 2017

Opastetut kierrokset Kaisaniemen ulkopuutarhassa kesällä 2017

Evoluutiopuu – aikamatka kasvien kehityshistoriaan
(evoluutiopuukierros Kaisaniemen kasvitieteelisessä puutarhassa)
5.7.-31.8. keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin klo 11 ja 16.30.
Ilmainen, kesto n. 30 min.

Ruotsinkieliset opastukset
lauantaisin 29.7., 5.8., 12.8., 19.8. ja 26.8. klo 13.

Koe uudistunut Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha!
(yleiskierros)
28.6.-31.8. keskiviikkoisin ja torstaisin klo 14 ja 18,
lauantaisin klo 14. Ilmainen, kesto n. 30 min.

Piirustuspaja mammutti ja muut menneisyyden eläimet
Luonnontieteellisessä museossa lauantaina ja sunnuntaina 15.7. ja 16.7. klo 12–15.

Elokuu 2017

Ilmaiset opastetut kierrokset Kaisaniemen ulkopuutarhassa
jatkuvat vielä elokuun ajan. Katso kierrosten sisällöt ja ajat heinäkuun kohdalta.

Juhlimme Suomen luonnon päivää 26.8. Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa. Geologisissa kokoelmissa on Kiehtovat kivet ja fiinit fossiilit-piirustuspaja klo 11-15.
Suomen luonnon päivän kunniaksi puutarhaan ja geologisiin kokoelmiin on koko päivän vapaa pääsy.

Laura Hiisivuori