Dinosauruksia, kaukomatkoja ja hyötykasveja: Luomuksen kesäkauden opastukset ja aukioloajat

28.5.2013

Kesällä Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen kohteissa on tarjolla pääsylipun hintaan sisältyviä opastuksia ja tietoiskuja. Valitse kesän opastuksista mieleisesi ja tule tutustumaan monimuotoisiin yleisökohteisiin oppaan johdolla!

Dinosauruksia, lepakoita ja yö savannilla

Kesällä Luonnontieteellisen museon näyttelyissä on tarjolla pääsylipun hintaan sisältyviä jännittäviä tietoiskuja. Tietotuokiot ovat 11.6.–15.8. tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 11.00, 13.00 ja 14.30 ja ne kestävät noin 20 minuuttia. Tule tutustumaan salaperäisten yölentäjien maailmaan, tee matka dinosaurusten aikaan tai kuuntele öisen savannin ääniä tähtitaivaan alla!

Luonnontieteellinen museo on kesällä avoinna 1.6–31.8. tiistaista sunnuntaihin klo 10–17, maanantaisin museo on suljettu. Joka kuukauden ensimmäisenä torstaina museoon on ilmainen sisäänpääsy klo 15–17.

Luonnontieteellinen museo
Pohjoinen Rautatiekatu 13
Sisäänpääsy 5/10 e
Lisätietoa: www.luomus.fi/museo

Kaukomatkoja, historiaa ja hyötykasveja

Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa pääsee kesälauantaisin nauttimaan pääsylipun hintaan kuuluvista yleisöopastuksista. Opastukset alkavat klo 12.00, 14.30, 15.30 ja 16.30 ja kestävät 20–60 minuuttia. Lisäksi tarjolla on myös kaksi Kumpulan puutarhaa esittelevää ruotsinkielistä opastusta, jotka järjestetään 10.7. ja 10.8.

Alkukesän yleisöopastuksilla 8.6.–13.7. klo 12­–17 matkataan maailman ympäri, tutustutaan Kumpulan puutarhaan ulkoilmalaboratoriona, perehdytään Euroopan villeihin rohdoskasveihin ja kierrellään eksoottisessa Kaukoidässä. Loppukesän opastuksilla 20.7.–17.8. klo 12–17 tehdään pikamatka maailman ympäri, tutustutaan Kumpulan kartanon historiaan ja hyötykasveihin, perehdytään Pohjois-Amerikan suuriin ja mahtaviin metsiin sekä lumoudutaan Japanin jättililjoista ja hortensioista.

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha on avoinna 1.5.–29.9.2013 tiistaista sunnuntaihin kello 11–18, maanantaisin puutarha on suljettu.

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha
Jyrängöntie 2
Sisäänpääsy 5/3 e, myynti kahvila Lineeassa
Lisätietoa: www.luomus.fi/kumpula

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha uudistuu

Kaisaniemen ulkopuutarhassa on käynnistynyt mittava uudistushanke, jonka tarkoituksena on selkeyttää puutarhan rakennetta ja tehdä siitä entistä miellyttävämpi vierailukohde. Kesän aikana muovataan uudelleen puutarhan käytäväverkostoja sekä rakennetaan esimerkiksi täysin uutta sammalkattoa. Tällä hetkellä uudistus näkyy etenkin kasvihuoneiden pääsisäänkäynnin edustalla, jossa kesäkahvila Violan ympäristö on jo saanut uuden, raikkaan ilmeen.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. tiistaista sunnuntaihin klo 10–17, maanantaisin kasvihuoneet ovat suljettuina. Joka kuukauden ensimmäisenä torstaina kasvihuoneisiin on ilmainen sisäänpääsy klo 15–17. Ulkopuutarha on avoinna joka päivä maksutta klo 9–20.

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha