Tiedotearkisto - 2020

”Cradle of Mankind” on projekti arvokkaiden fossiilinäytteiden tietojen digitoimiseksi.

TutkimusTiedeuutiset

Palmusalin parhaimmistoa  -tietoiskuilla tutustutaan Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden historiaan hauskojen tarinoiden siivittämänä. Tietoiskuja järjestetään viiikolla 24.–27.11.

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon uudessa tutkimuksessa saat arvostella ihan luvan kanssa lintujen ulkonäköä. Kokeile verkkosovellusta ja kerro mitkä linnut ovat sinusta erityisen upeannäköisiä.

UutisetTutkimusEläintiede

Vuoden luontokuvat 2020 ovat esillä Luonnontieteellisen museon kahvilassa ti 20.10. – su 6.12. välisen ajan. Museokahvilaan on vapaa pääsy! Saavuthan paikalle terveenä ja oireettomana.

Luonnontieteellinen museo

Vuosittain toteutettavat vesilintulaskennat tuottavat tietoa Suomen sorsakantojen tilasta. Tehostetuilla vesilintulaskennoilla etsitään nyt selitystä sorsamäärien vähentymiselle.

UutisetTiedeuutisetTiedoteLajitietoLuonnon seurantaEläintiede

Millaista on tehdä maailmanluokan tutkimusta Etelämantereen ääriolosuhteissa, entä millaista on arki suomalaisella Aboa-tutkimusasemalla? Suomenkielisiä tietoiskuja järjestetään 13.–17.10. ja 20.–24.10.

Luonnontieteellinen museo

Lämpötila laskee Luonnontieteellisessä museossa pian pakkasen puolelle.

tapahtumaTiedeuutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Sienistä sekaisin? Tuo mukanasi sieniä tunnistettavaksi 20.–21.9.

Kaisaniemen puutarha

Luomus juhlii Suomen luonnon päivää lauantaina 29.8. Kumpulan kasvitieteellisellä puutarhalla. Päivän kunniaksi puutarhaan on vapaa pääsy.

UutisetKumpulan puutarha

Joka kevät pelloilla tuhoutuu maanmuokkaustoimien seurauksena suuri joukko lintujen pesiä. Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että muuten vaikeasti löydettävät pesät voidaan paikantaa droonien ja tekoälyn avulla.

UutisetTutkimusLajitieto