Finnish Museum of Natural History

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Kotipuutarhurin Kaukoitä -opastukset Kumpulassa

10.6.2019

Hae kotipuutarhaan Kaukoidän ilmettä Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan opastetuilta kierroksilta. Lähde tutkimusretkelle oppaan kanssa kesäkuussa la–su 29.–30.6., klo 12, 14 ja 16.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä ulkopuutarhassa kesällä 2019

16.5.2019

Oppaan vetämiä maksuttomia suomenkielisiä yleisökierroksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 18.6.–22.8. tiistaista torstaihin sekä muutamina lauantaipäivinä. Tule ja antaudu vajaaksi tunniksi kasvien vietäväksi!

Luonnontieteellisen museon kesätietoiskut

17.4.2019

Lähde oppaan seurassa dinosaurusten tai mammuttien matkaan! Museossa järjestetään 12.6.–16.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 11 ja 14.

Luomuksen johtaja taksonomisten kokoelmien yhteistyöjärjestön puheenjohtajaksi

11.6.2019

Leif Schulman on nimitetty CETAFin johtoryhmän puheenjohtajaksi.

Ikäennätyskotka löydetty kuolleena

27.5.2019

Euroopan vanhin maakotka havaittiin tammikuun lopulla hyväkuntoisena Pohjois-Savossa. Paria kuukautta myöhemmin tämä yli 34-vuotias uroskotka löydettiin kuolleena Pyhännältä.

Karhunkääpä koitui Kaisaniemen vanhimman puun kohtaloksi

24.5.2019

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan vanhus, kasvihuoneiden ja kasvimuseon välissä sijaitseva siperianlehtikuusi Larix sibirica on kaadettu karhunkäävän aiheuttaman lahon vuoksi. Puu oli kaatohetkellä noin 230-vuotias, eli se on kasvanut Kaisaniemessä jo ennen puutarhan perustamista (1829-1833).

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha 10 vuotta

22.5.2019

Tervetuloa juhlistamaan Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan ensimmäistä vuosikymmentä yleisölle avoimena puutarhana ti–su 11.–16.6.! Lähde oppaan johdolla kasvimatkalle, kurkkaa geologisiin kokoelmiin, nauti kahvilan tarjoiluista ja palaa kotiin kera Kumpulan tammen. Helsinki-päivänä 12.6.

Kansainvälinen tutkimus auttoi lopettamaan peltosirkun metsästyksen Ranskassa

22.5.2019

Suomessa äärimmäisen uhanalainen peltosirkku on ollut Ranskassa perinteinen kulinaristinen herkku.

Luomueläintilat hyödyttävät maatalousympäristössä pesiviä lintuja

15.5.2019

Euroopan unionin maatalouden ympäristötuilla pyritään parantamaan luonnon monimuotoisuutta maatalousympäristössä. Tuore suomalaistutkimus osoittaa, että ympäristötuista vain luomueläintilojen läheisyys kasvatti lintumääriä.

Haukanpesät tietoon pesinnän turvaamiseksi

10.5.2019

Metsissä pesivät haukat ovat jatkuvasti vähentyneet. Niiden pesiä menetetään hakkuissa, jos pesäpaikkaa ei tunneta. Siksi haukanpesien sijainnit on nyt jaettu metsänomistajien käyttöön Metsään.fi-palvelussa.

Pages